Nagyiday Adrienne cikke:
VÁGYTÓL A
VÁGYTALANSÁGIG
A szellemi ösvény felé törekvők
számára egy olyan tulajdonságról írok most, amit megvalósítani egyáltalán nem
könnyű dolog, sőt kifejezetten nehéz elérni. Ez a vágytalanság állapota.
Hogy tudja ezt az állapotot megvalósítani az ember
ma, a XXI. században, a nyüzsgő mindennapi életben? – kérdezhetné valaki. Hiszen
akár az utcán, akár a rádiót, televíziót bekapcsolva, újságot lapozgatva
reklámok tömege áraszt el, és ezek kifejezetten a megnyilvánuló vagy éppen a
mélyebben lappangó egyszerűbb személyes vágyakat veszik célba. Vágyakat a
tárgyak, étkek, a fizikai szépség, az örök fiatalság, a tudás vagy a hatalom
iránt. A kulcsszó a megszerezni, kielégíteni és birtokolni.
A fejlődés rendszerében mindennek megvan a maga
helye. Az átlagember az evéssel, ivással, szórakozással és hasonlók kielégítésével
van elfoglalva, és teljesen hiábavaló lenne számára a vágytalanságról beszélni.
Át kell ugyanis esnie a magasabb és kifinomultabb vágyak fokozatain, hogy
egyszer eljusson majd a még távolabbi felismerésekhez. Sokan vannak
embertársaink között, akik azonosítják magukat vágyaikkal. Azt mondják
magukról, hogy ők már csak ilyenek, mert ilyennek születtek, vágyakkal teli.
Nem értik, hogy ők tették magukat múltbeli életeik során olyanná, amilyenek
most. Nem is gondolják, hogy a saját maguk dolga lenne nemkívánatos természetükön
változtatni ebben az életükben.
Mindaddig, amíg egy ki nem elégített vágy
boldogtalanná tesz minket, addig azonosítjuk magunkat vágyainkkal. Mindaddig,
amíg fel nem ismertük az isteni terv lényegét, a fejlődést, és saját felelősségünket
ennek a tervnek a végrehajtásában, addig ez így lesz. Persze azt sokkal jobb
felismerni, hogy még nem győztük le teljesen vágytermészetünket, mint azt
gondolni, hogy már annyira emelkedettek vagyunk, hogy elkülönítettük magunkat a
vágyainktól.
De miért is áll a vágytalanság követelménye az
ösvényre lépők előtt? Az ősi bölcsesség azt tanítja, hogy a vágyaink megkötnek
bennünket, oda láncolnak ezernyi szállal a karma kerekéhez és az újraszületések
kényszeréhez. Kérdés, hogy sikerült-e már felismerni mindezt, és tenni néhány
lépést a vágyak megfékezése terén? „Elérheted a vágytalanságot, ha akarod” –
olvasható a Mester lábainál c. írásban. Ez a két utóbbi szó mutatja meg, hogy
hol van az igazi nehézség. Nem a megszokásban, nem a képességekben, hanem
majdnem mindig az akaratban – valamit megtenni –, ez az, ami hiányzik. Ha a szellemi
ösvény felé való törekvésbe ugyanazt a mennyiségű akaratot fektetnénk, mint a
világi dolgainkba, akkor igen gyors lehetne az egyéni fejlődésünk.
Régebben a földi vágyak helyébe a mennyország
utáni vágyakozást állították. A kettő között csupán annyi a különbség, hogy ez
utóbbit – az alacsonyabb mentális világba kerülés vágyát – nem lehetett azonnal
kielégíteni, és ezzel valamelyest segítették az embert abban, hogy
kifinomultabb örömöket keressen, és gondolatban inkább azon időzzön, mint a
durvább, alacsonyabb vágyakon. Ezért tárgyalták a menny és pokol témáját a
vallások olyan bőségesen.
Mit tehetünk? Az első lépés az, hogy eltöprengünk
azon a megállapításon, hogy „én nem vagyok azonos a vágyaimmal”. A vágyak éppen
úgy, mint a hangulatok, változóak, és minden, ami változik, az nem az igazi
Énünk, ami nincs alávetve ingadozásoknak. Az eszközünk, a személyiség, az
alacsonyabb én az, ami „bedől” a változó, a felszíni formai világnak, a máyá
délibábjának. Ha valakit a vágyai hajtanak, kielégítetlenséget érez, és ha
sikerül kielégítenie őket, újabb és újabb vágy ébred benne, ami ismét annak
kielégítésére ösztönzi csillapíthatatlanul. Ha nem sikerül vágyát kiélnie,
asztrális teste lehangolt lesz, ha sikerül, akkor meg igencsak feldobott. A
változó hangulatok, kedélyállapotok, a lehangoltság és a jókedv közötti
ingadozás mutatja, hogy az egyénnek van még javítanivalója önmagán.
A vágy olyan növény, ami sok hajtást ereszt, és
lehet, hogy sikerül lecsipkednünk a hajtásokat, de ha a gyökér megmarad, mindig
újabb hajtások fognak növekedni. Nézzünk őszintén és mélyen magunkba, és
mérlegeljük: vajon minden alacsonyabb vágyunktól megszabadultunk már? A
felszínen esetleg már úgy tűnik, hogy igen, de újra és újra, más formában
ugyan, de a vágyak ismét előbújnak. Elég nehéz biztosnak lenni abban, hogy igazán
uralkodunk rajtuk. Próbára teszik kitartásunkat és erkölcsi erőnket.
A gazdagság és a hatalom utáni vágy a
legkülönbözőbb formákba öltözik, nemcsak a pénzzel és a társadalmi-politikai
befolyással kapcsolatban jön elő. A hatalom magában foglalja a másokon való
uralkodás kívánságát, a beleavatkozást mások dolgaiba, amikor valaki megmondja
a másiknak, hogy az mit ne tegyen, vagy azt kívánja, hogy azt tegye, amit ő
gondol. Ugye ismerünk példákat, eseteket a környezetünkből? Ha komolyan
foglalkozunk a vágytalanság problémájával, hamarosan rájövünk, hogy éppen
elegendő dolgunk van a saját alacsonyabb énünkkel, semhogy még máséba is beleavatkozzunk. Hiszen másokban ugyanaz az ÉN, mint bennünk, de
bennük a megnyilvánulás módját ők választják meg, nem mi. Ezért ajánlatos minden
beavatkozási hajlamot kigyomlálni magunkból, kivéve, hogyha az a kötelességünk.
Például egy ideig támogatnunk kell a gyermekeinket, de amikor a belső Én már
képes lesz saját eszközei fölött uralkodni, akkor ennek is el kell tűnnie.
Megköt minden önző kívánság, még ha tárgya rendkívül
magasztos is. Azoknak, akik komolyan gondolják a szellemi fejlődést és az
ösvényre lépést, nemcsak a magasabb világok utáni vágyat kell feladniuk, hanem
a születés és a halál kényszerétől való személyes megszabadulás kívánságát is.
Ha teljesen elfelejtettük magunkat, ha másokat segítünk minden tevékenykedésünkkel,
akkor nem gondolhatunk arra, ami ránk vonatkozik. A feltétlen szolgálat még nem
lehetséges annál, akinek a szíve még valakihez vagy valamihez kötődik. Az egyik
Upanishad azt mondja, hogy „Amíg a szív kötelékei el nincsenek szakítva, az
ember nem érheti el a halhatatlanságot”. Ez talán első hallásra igen keményen
hangzik, ha a szív kötelékeire gondolunk. A szívre, ami éppen a szeretet tulajdonságát
jelképezi, aminek a legnagyobb értéket tulajdonítjuk. Az idézet nem azt mondja,
hogy a szívnek meg kell törnie, hanem azt, hogy a kötelékeknek el kell szakadniuk
azért, hogy a szív semmihez ne legyen kötve. Nem arról van szó, hogy a szeretet
nem kívánatos, hanem éppen arról, hogy nem szeretet az, ami köt, amibe az önzés
elemei belekeverednek. Ha szeretetünkben bármi olyat találnánk, ami fájdalmat
okoz számunkra, akkor önzés keveredett a szeretetünkbe, amit ajánlatos
kigyomlálni magunkból. Sok félreértésre adott már alkalmat ez a téma, mert a
szeretetet (ami önzetlen) összetévesztették a vággyal (ami önző). Vannak, akik
azért, hogy a történésekkel szemben közönyösek legyenek, hogy a szenvedésektől
megszabaduljanak, elkerülik a szeretet-teli helyzeteket, és ezzel megkeményítik
magukat. Így intellektuálissá, de érzelem
nélkülivé válnak. Nem ez az útja önmagunk
formálásának. Tudnunk kell nagyszabású érzelmeket kifejezni, de ezek a magasabb
Én érzelmei legyenek, nem pedig az asztrális hullámok.
Vannak apróbb vágyak is, amik igen gyakoriak a
mindennapi életben. A legtöbb ember szeret kitűnni jól vágó eszével vagy bármi
egyéb mással, esetleg szeret a legelőnyösebb formában mutatkozni a többiek
előtt, csakhogy besöpörje mások elismerését. Vannak emberek, akik állandóan beszélnek,
olyasmiről, amit nem is igazán érdemes meghallgatni. Közben arra vágynak, hogy rájuk figyeljenek.
Pocsékolják az energiájukat, amit hasznos dolgokra fordíthatnának. „Gondolkozz,
mielőtt szólsz, hogy amit mondani szeretnél igaz, barátságos és segítő legyen,
és ha nincs meg benne ez a három tulajdonság, ne mondd!” – tanácsolják a bölcsek.
Gyakran előforduló vágy a szellemi úton
haladóknál, hogy pszichikai képességekre szeretnének szert tenni. Legjobb
rögtön az elején tisztázni magunkban, hogy miért is szeretnénk, ha ilyen képességünk
lenne, mit akarunk ennek a képességnek a birtokában tenni, mire akarjuk
használni? Az indíték ugyanis mindig meghatározó. Nagyon megszívlelendő a
bölcsesség mestereinek álláspontja erről a kérdésről. Ne vágyjunk pszichikai
képességekre, mert majd megjönnek azok, amikor az a legalkalmasabb lesz a
számunkra. Túl korai kierőszakolásuk úgyis sokféle bajt okozhat. Egyébként „ha
a tanítvány készen áll, a mester megjelenik” – tartja a régi bölcsesség. Az
ilyen képességek megszerzéséhez szükséges időt és energiát inkább a másokon való segítésre használjuk. Ahelyett, hogy esetleg meditációban a mesterek után vágyakoznánk, inkább
nézzünk szét magunk körül, milyen munkát végezhetnénk el abban a városban vagy
faluban, ahol éppen lakunk, és lássunk hozzá.
Amikor a spirituális úton járó ember meggyőződik
valaminek a fontosságáról, valaminek a helyességéről, sok esetben komolyan és
lelkesen arra vágyik, hogy másoknak is átadja tapasztalásait. De az emberek
csak azt tudják örömmel elfogadni, amit már belülről is igaznak ismernek el, és mindaddig, amíg ezt az állapotot el nem érik, nem
lesznek képesek kívülről jövő igazságokat elfogadni. Ilyet rájuk kényszeríteni
sokkal nagyobb kárt okoz, mint hasznot. Sok esetben csalódások árán tanuljuk meg,
hogy nem segíthetünk egy emberen azon az úton, amelyre még nem kész rálépni.
Ilyen tapasztalások útján sokkal nyugodtabbá és kiegyensúlyozottabbá válunk
majd, mindig készen a segítésre ott, ahol az hasznos lehet, de félreállva egyéb
esetekben. Ne akarjunk senkire semmit ráerőszakolni, ne fullasszuk meg, ne
próbáljuk teletömni mentálisan mindazzal a tudással, ami a miénk.
Hogy mennyire sokrétűek a vágyaink, abból látszik,
hogy ha halandó énünkre vonatkozó vágyaink már el is múltak, még mindig marad
egy vágy bennünk, hogy látni kívánjuk munkánk eredményét. Ha segítettünk
valakin, látni szeretnénk a változást, az eredményt. A Bhagavad Gitá így mondja
ezt: a munka gyümölcséért dolgozni. Az ősi írások azt mondják, hogy ne
foglalkozzunk munkánk eredményével, ne nézzünk vissza, ne keressük, hogy az,
akin segítettünk értékeli-e vagy sem, elismeri-e vagy sem a segítségünket, ne
várjunk hálát, ne várjunk köszönetet. Ha így tennénk, mindez szintén a vágy
megnyilatkozása lenne. Adjunk úgy, ahogy a Nap árasztja ránk életet adó
sugarait. És teljesen bizonyosnak kell lennünk abban, hogy ha segítő
gondolatainkat elküldtük azoknak, akiknek szüksége volt rá, vagy elvégeztünk
valamilyen munkát értük, annak látható vagy
láthatatlan eredménye lesz. Különben nem bíznánk a törvényekben, amik mozgatják
a mindenséget.
Nagyiday Adrienne
Magyar Teozófiai Társulat
|